Modernizacja częściowa
Modernizacja częściowa
Przy wykonywaniu modernizacji możliwa jest wymiana poszczególnych zespołów samodzielnie lub w dowolnej konfiguracji, ale biorąc pod uwagę konsekwencje takich działań, należy bardzo wnikliwie rozważyć ich celowość. Typowy dźwig składa się z 5 zasadniczych zespołów:
- zespół napędowy: wciągarka i silnik napędowy
- elementy nośne: liny, zawiesia, rama kabinowa z aparatem chwytnym, przeciwwaga
- kabina z wyposażeniem: panel dyspozycji, drzwi kabinowe, oświetlenie
- drzwi szybowe: wyposażone w zamek bezpieczeństwa
- aparatura sterowa: z instalacją elektryczną w szybie, maszynowni i kabinie oraz elementami sterowymi i sygnalizacyjnymi.
Co uwzględnić przy modernizacjach częściowych dźwigów?
Po określeniu podstawowych parametrów dźwigu (oczekiwane po zakończeniu modernizacji), można przystąpić do planowania ilości etapów i ustalenia kolejności wymian poszczególnych zespołów, zwracając jednocześnie uwagę, aby wymienione urządzenia dobrze współpracowały z pozostającymi oraz w przyszłości z nowymi. Niestety istnieją ograniczone możliwości w zakresie ilości etapów modernizacyjnych oraz nadających się do zastosowania urządzeń i zespołów z następujących powodów:
- w przypadku wymiany zespołu napędowego należy uwzględnić takie parametry jak prędkość obwodowa na kole ciernym (prędkość dotychczasowa lub zwiększona) i rodzaj napędu (dwubiegowy lub jednobiegowy do współpracy z falownikiem) Aby spełnić wymagania dotyczące swobody dostępności dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz zapewnienia komfortu eksploatacyjnego należałoby zastosować zespół napędowy przystosowany do współpracy z falownikiem. Wymiana zespołu napędowego nierozerwalnie wiąże się z wymianą lin nośnych, a to z kolei z zawiesiami kabinowymi i przeciwwagi;
- w przypadku wymiany elementów nośnych należy uwzględnić wymagania norm dźwigowych PN-EN 81.1 i 2, dotyczących wyposażania ram kabinowych w chwytacze dwukierunkowego działania oraz umieszczania przeciwwag w ramie. Dźwigi wyposażone w chwytacze typu kulowego, UDT zaleca w każdym zakresie modernizacji ich wymianę ze względu na ujawnione wady, co praktycznie uniemożliwia wymianę w oddzielnym etapie;
- w przypadku wymiany kabiny należy zastosować do jej budowy zgodnie z wymaganiami norm, materiał o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej i odporności na działanie ognia oraz wyposażyć w drzwi z napędem mechanicznym. Ponadto należy zastosować takie rozwiązania aby maksymalnie przystosować wielkość powierzchni podłogi do korzystania osobom na wózkach inwalidzkich;
- w przypadku wymiany drzwi szybowych należy brać pod uwagę rodzaj zastosowanych drzwi (wychylne ręczne lub automatyczne przesuwne z napędem mechanicznym). Mając na uwadze zalecenia przepisów dotyczących dostępności, a także wygodę mieszkańców, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są drzwi automatyczne, tym bardziej, że są tańsze od wychylnych;
- w przypadku wymiany aparatury sterowej należy ustalić w jaki typ silnika będzie wyposażona wciągarka (dwubiegowy lub jednobiegowy przystosowany do współpracy z falownikiem), ponieważ od tego zależy, zastosowanie falownika albo systemu dwubiegowego. Najbardziej racjonalnym rozwiązaniem jest wyposażenie aparatury sterowej w falownik, który będzie mógł współpracować z istniejącym napędem dwubiegowym, a po wymianie na docelowy, także z nowym jednobiegowym w zakresie prędkości od 0,63 m/s do 1,00 m/s.
Dla dźwigów współpracujących w systemach grupowych, najkorzystniejszym rozwiązaniem jest jednoczesna wymiana aparatur sterowych w całej grupie, ponieważ ciągły rozwój techniki może uniemożliwić współpracę urządzeń, które dzieli kilkuletni okres produkcji.
Etapowa modernizacja wind
Z przedstawionej analizy oraz naszych wieloletnich doświadczeń w usługach modernizacyjnych (zmodernizowaliśmy kilka tysięcy dźwigów) wynika, że najbardziej racjonalny jest cykl trzy etapowy wykonania modernizacji wieloetapowej i realizowany w odpowiedniej kolejności.
I – ETAP
- Wymiana aparatury sterowej wraz z kompletną instalacją elektryczną.
- Wymiana kaset wezwań i dyspozycji.
- Wyposażenie aparatury sterowej w falownik.
- Zainstalowanie piętrowskazywaczy na parterze i w kabinie.
- Zainstalowanie urządzeń do automatycznej łączności dwustronnej z kabiny.
II – ETAP
- Wymiana zespołu napędowego na jednobiegowy z enkoderem.
- Wymiana elementów nośnych (lin nośnych zawiesi kabinowych i przeciwwagowych)
- Wymiana ramy kabinowej wyposażonej w aparat chwytny dwustronnego działania.
- Zamontowanie ramy przeciwwagi oraz osłon na koła w maszynowni.
- Przeniesienie prowadnic przeciwwagowych ze ściany tylnej na ścianę boczną, w celu uzyskania możliwie największej powierzchni podłogi kabiny (po wyposażeniu kabiny w drzwi automatyczne).
III – ETAP
- Wymiana kabiny na metalową z drzwiami automatycznymi i napędem mechanicznym.
- Zamontowanie automatycznych drzwi szybowych.
- Zamontowanie elektronicznej kurtyny świetlnej i oświetlenia awaryjnego.
Aktualnie obowiązujące normy modernizacji dźwigów
Dotychczasowa praktyka modernizacyjna częściowa była ukierunkowania na realizację działań doraźnych, wynikających najczęściej z zaleceń inspektorów UDT. Po wejściu naszego kraju do struktur UE sytuacja uległa diametralnie zmianie, ponieważ w 2005 roku wydana została przez Komitet CEN Rady Europy w Brukseli, nowa norma pod nazwą SNEL dotycząca budowy i wyposażenia dźwigów eksploatowanych. Wcześniej nie było żadnej normy regulującej sprawy dźwigów eksploatowanych. Norma SNEL określa graniczne terminy, w ciągu których istniejące dźwigi mają zostać zmodernizowane i wyposażone w urządzenia zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi budowy dźwigów. Dźwigi modernizowane częściowo (wieloetapowo) nie muszą być od początku w pełni zgodne z wymaganiami dyrektywy dźwigowej (2014/33/UE), ale w końcowym etapie modernizacji zgodność taka będzie wymagana.
Polecane artykuły
Nowy wymiar modernizacji dźwigów
Nowy wymiar modernizacji dźwigów Pojęcie „modernizacji” zostało wykreślone z Prawa...
Program „Dostępność Plus” i windy – dotacje
Program „Dostępność Plus” i windy – możliwości techniczne a montaż dźwigu. Wyciąg...
Winda, jako element wystroju budynku
Winda, jako element wystroju budynku Obecna koniunktura sprzyja firmom deweloperskim...