Modernizacja i wymiana
O modernizacji
Modernizacja windy to dostosowanie wszystkich parametrów technicznych do współczesnych wymogów. Starsze urządzenia częściej ulegają awariom, a ich modernizacja redukuje koszty napraw i eksploatacji do niezbędnego minimum oraz zapewnia adaptację windy do istniejących warunków. Przeprowadziliśmy już wiele modernizacji dźwigów. Zobacz, jak wyglądają nasze przykładowe realizacje. Usługi modernizacyjne wykonywane są w czynnych obiektach budowlanych i wymagają organizacji prac w sposób jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Każdy projekt modernizacji windy rozpatrywany jest indywidualnie w oparciu o wizję lokalną.
10 zasad bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo ludzi zostało bardzo wyeksponowane w krajach Unii Europejskiej o czym świadczą wydane przez Komisję Europejską „Zalecenia 95/216/WE” dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa istniejących dźwigów:
- Zainstalować drzwi w kabinach i wskaźniki pięter.
- Kontrolować i wymieniać liny nośne.
- Zmodyfikować zatrzymywanie się kabiny.
- Dostosować elementy sterowania dla osób niepełnosprawnych.
- Wyposażyć automatyczne drzwi w czujniki wykrywające obecność ludzi.
- Wyposażyć dźwigi o prędkości powyżej 0,6m/s w chwytacze z opóźnieniem.
- Zmodyfikować system alarmowy w celu zapewnienia łączności z ekipami konserwacyjnymi lub ratowniczymi.
- Wyeliminować azbest z układów hamulcowych.
- Zainstalować urządzenie zapobiegające niekontrolowanemu ruchowi kabiny w górę.
- Wyposażyć kabiny w awaryjne oświetlenie, zasilane z niezależnego źródła.
Cechy użytkowe współczesnej windy
Rekomendowane cechy współczesnych dźwigów osobowych instalowanych w budynkach mieszkalnych: bezpieczne, energooszczędne, funkcjonalne, nowoczesne, wytrzymałe, ekonomiczne. Oferowane przez nas dźwigi spełniają wszystkie kryteria dotyczące eksploatacji. Posiadają też wszystkie niezbędne cechy użytkowe, jakie powinna posiadać współczesna winda:
Napęd bezreduktorowy
- zapewniający energooszczędność i cichą pracę bez wibracji, a także łagodny start, zatrzymywanie oraz poziomowanie na przystankach z dokładnością +/- 2mm;
Drzwi automatyczne
- drzwi szybowe oraz kabinowe z płynnym napędem i kurtyną świetlną;
Aparatura sterowa
- sterownik mikroprocesorowy SD-4 produkcji krajowej, wyposażoną w wiele funkcji specjalnych np. awaryjny zjazd na poziom przystanku po zaniku napięcia;
Automatyczne połączenie kabiny
- z ekipami konserwacyjnymi w przypadkach utknięcia kabiny między przystankami; zdalne monitorowanie i diagnozowanie aparatury sterowej; rejestrowanie awarii i zdarzeń.
Optymalny zakres modernizacji windy
Po uwzględnieniu wszystkich istniejących warunków budowlanych i środowiskowych rekomendujemy, aby dźwig po modernizacji był wyposażony w:
- Zespół napędowy bezreduktorowy z płynną regulacją obrotów za pomocą falownika,
- Kabinę metalową malowaną proszkowo lub wykładaną blachą nierdzewną albo laminatem twardym o wymiarach umożliwiających korzystanie osobom niepełnosprawnym i wyposażoną w drzwi automatyczne z napędem mechanicznym oraz kurtynę świetlną zapobiegającą wandalizmowi i ściskaniu pasażerów,
- Drzwi szybowe automatyczne malowane proszkowo lub obłożone blachą nierdzewną,
- Aparaturę sterową wyposażoną w sterownik mikroprocesorowy i falownik renomowanych firm (np. japońskich) dostępne bez ograniczeń w wolnym obrocie towarowym oraz pozbawione jakichkolwiek kodów dostępu,
- Ramę kabinową wyposażoną w aparat chwytny działający z opóźnieniem w obu kierunkach „góra-dół”.
Opracowując dokumentację do modernizacji dźwigu, uwzględniamy:
- optymalne wykorzystanie przestrzeni szybu i maszynowni jak np.:zwiększenie powierzchni kabiny poprzez przeniesienie prowadnic ze ściany tylnej na boczną,
- wykorzystanie pomieszczenia maszynowni na dodatkowy przystanek,
- zlikwidowanie maszynowni górnej i wykorzystanie odzyskanego pomieszczenia,
- wykorzystanie pomieszczeń po komorach zsypowych na maszynownie boczne,
- maksymalne dostosowanie dźwigu do korzystania przez osoby niepełnosprawne,
- wyposażanie dźwigu w urządzenia estetyczne i wysokiej klasy (wg. indywidualnych upodobań klientów),
- minimalizację kosztów modernizacji poprzez wykorzystywanie urządzeń nadających się do dalszej eksploatacji, bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo, jakość i niezawodność pracy dźwigu np.: obciążniki przeciwwagi, prowadnice, posadowienia zespołów napędowych itp.
Realizacja planu udoskonalenia produktów – dźwigi i podzespoły
W związku z otrzymanym dofinansowanie w ramach RPO WM Działanie 3.3 Innowacje w MŚP – Wprowadzanie na rynek nowych lub ulepszonych produktów, oznajmiamy, że oferowane przez nas nowe dźwigi będą bardziej energooszczędne od dotychczas dostarczanych o ok. 3%. Podobnie wygląda sytuacja ze zmniejszeniem poziomu hałasu (również o ok. 3%).
Dźwig, który powstał w wyniku przeprowadzonych własnych badań jest nie tylko zgodny z dyrektywą dźwigową 2014/33/UE, ale także energooszczędny, przyjazny dla osób niepełnosprawnych oraz dla środowiska. Drugi udoskonalony produkt – jakim są podzespoły, również oparty jest na autorskich rozwiązaniach firmy Winda-Warszawa. Połączenie różnych funkcji w jednym urządzeniu pozwoliło na uzyskanie nowych funkcjonalności.
- Nowa rama RKDN2 składa się z mniejszej ilości podzespołów, dzięki czemu jej niezawodność wzrosła. Dodatkowo zmniejszyła się masa ramy – np. w wykonaniu III jej masa spadła o 12,7% -z 251kg do 219 kg. Mniejsza masa wyposażenia dźwigu zmniejsza także własne zapotrzebowanie dźwigu na energię w trakcie jazdy, które określa ilość energii, potrzebną na podniesienie masy 1 kg na wysokość 1 m dźwigu.
- Profile cięgien nośnych umożliwiły zwiększenie szerokości kabiny, przy niezmienionym rozstawie prowadnic:
przy rozstawie prowadnic kabiny (DBG) wynoszącym 1210 mm szerokość kabiny wynosi:- Dla ramy RKD: 1100 mm (DBG-110)
- Dla ramy RKDN2: 1130 mm (DBG-80)
- Rzeczywisty zysk szerokości wewnętrznej kabiny wynosi 30mm (co najmniej 20mm)
Uwaga – w przypadku ram kabinowych bez odciągów (wykonanie I i II) zysk szerokości kabiny można zwiększyć do 50 mm (DBG-60) w stosunku do dźwigów z ramą kabinową RKD. Możliwe zwiększenie kabiny dźwigu bez maszynowni wbudowanej w szyb o wymiarach 1600 mm x 1750 mm z dotychczasowych 1100 mm x 1400 mm na kabinę 1150 mm x 1400 mm. Istnieje możliwość zwiększenia udźwigu z 630 kg lub 8 osób na 675 kg lub 9 osób.
- Zastosowanie elementów o takim samym wymiarze, niezależnie od wykonania ramy (np. odciągi) ogranicza możliwość popełnienia błędu i obniża koszty przez uniknięcie produkcji niepowtarzalnych detali.
- Nowa konstrukcja belki górnej i cięgien pionowych zapewnia zmniejszenie wysokości ramy RKDN2. Dzięki mniejszej odległości między dachem kabiny a najwyższymi elementami ramy kabinowej możliwe jest wbudowanie dźwigów w szyby o ograniczonych wymiarach nadszybia.
- Zastosowanie niezmienionych ceowników belki dolnej zapewnia utrzymanie parametrów wytrzymałościowych ram RKDN2 na tym samym poziomie, co w wypadku ram RKD. Przeprowadzone badania potwierdziły powyższe założenie.
- Rama RKDN2 jest rozwiązaniem uniwersalnym. Istnieje możliwość zmiany zawieszenia przez dodanie zespołu kół linowych w górnej lub dolnej belce – zależnie od konfiguracji olinowania dźwigu. Poza wykonaniem mocowania dodatkowych podzespołów, żadne inne zmiany nie są wówczas wymagane.
- Wyposażenie ramy kabinowej RKDN2 może być łatwo modyfikowane – możliwe jest stosowanie np. innych rodzajów chwytaczy, przez zmianę tylko jednego elementu – głowicy belki dolnej.
Polecane artykuły
Nowy wymiar modernizacji dźwigów
Nowy wymiar modernizacji dźwigów Pojęcie „modernizacji” zostało wykreślone z Prawa...
Program „Dostępność Plus” i windy – dotacje
Program „Dostępność Plus” i windy – możliwości techniczne a montaż dźwigu. Wyciąg...
Winda, jako element wystroju budynku
Winda, jako element wystroju budynku Obecna koniunktura sprzyja firmom deweloperskim...