• A
  • A+
  • A++
  • 👁
  • 👁
Przejdź do głównej treści
Winda Warszawa sp. z o. o

Unia Europejska

Strefa architekta
Strefa klienta
MENU
  • Polski producent dźwigów – montaż i konserwacja
  • O nas
    O nasAktualnościInformacje o spółceRekomendacjePoradnikPolityka prywatności ochrony danych osobowych
  • Nowe dźwigi
    Windy do nowego budownictwaStandardy wykonaniaDobierz windę do budynkuStrefa architektaWykonania specjalneObiekty referencyjne
  • Modernizacja i wymiana
    O modernizacjiWymiana windyModernizacje częścioweCzas modernizacjiProgram WINDA Plus
  • Konserwacja i naprawa
    O konserwacjiNasze ekspozyturyZgłaszanie awariiEWINDA
  • Produkcja
    Polska produkcjaStandardy wykonania
  • Realizacje
  • Kontakt

Strona główna » Modernizacja i wymiana » Modernizacja częściowa

Modernizacja częściowa

Modernizacja częściowa

Przy wykonywaniu modernizacji możliwa jest wymiana poszczególnych zespołów samodzielnie lub w dowolnej konfiguracji, ale biorąc pod uwagę konsekwencje takich działań, należy bardzo wnikliwie rozważyć ich celowość. Typowy dźwig składa się z 5 zasadniczych zespołów:

  1. zespół napędowy: wciągarka i silnik napędowy
  2. elementy nośne: liny, zawiesia, rama kabinowa z aparatem chwytnym, przeciwwaga
  3. kabina z wyposażeniem: panel dyspozycji, drzwi kabinowe, oświetlenie
  4. drzwi szybowe: wyposażone w zamek bezpieczeństwa
  5. aparatura sterowa: z instalacją elektryczną w szybie, maszynowni i kabinie oraz elementami sterowymi i sygnalizacyjnymi.

Co uwzględnić przy modernizacjach częściowych dźwigów?

Po określeniu podstawowych parametrów dźwigu (oczekiwane po zakończeniu modernizacji), można przystąpić do planowania ilości etapów i ustalenia kolejności wymian poszczególnych zespołów, zwracając jednocześnie uwagę, aby wymienione urządzenia dobrze współpracowały z pozostającymi oraz w przyszłości z nowymi. Niestety istnieją ograniczone możliwości w zakresie ilości etapów modernizacyjnych oraz nadających się do zastosowania urządzeń i zespołów z następujących powodów:

  • w przypadku wymiany zespołu napędowego należy uwzględnić takie parametry jak prędkość obwodowa na kole ciernym (prędkość dotychczasowa lub zwiększona) i rodzaj napędu (dwubiegowy lub jednobiegowy do współpracy z falownikiem) Aby spełnić wymagania dotyczące swobody dostępności dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz zapewnienia komfortu eksploatacyjnego należałoby zastosować zespół napędowy przystosowany do współpracy z falownikiem. Wymiana zespołu napędowego nierozerwalnie wiąże się z wymianą lin nośnych, a to z kolei z zawiesiami kabinowymi i przeciwwagi;
  • w przypadku wymiany elementów nośnych należy uwzględnić wymagania norm dźwigowych PN-EN 81.1 i 2, dotyczących wyposażania ram kabinowych w chwytacze dwukierunkowego działania oraz umieszczania przeciwwag w ramie. Dźwigi wyposażone w chwytacze typu kulowego, UDT zaleca w każdym zakresie modernizacji ich wymianę ze względu na ujawnione wady, co praktycznie uniemożliwia wymianę w oddzielnym etapie;
  • w przypadku wymiany kabiny należy zastosować do jej budowy zgodnie z wymaganiami norm, materiał o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej i odporności na działanie ognia oraz wyposażyć w drzwi z napędem mechanicznym. Ponadto należy zastosować takie rozwiązania aby maksymalnie przystosować wielkość powierzchni podłogi do korzystania osobom na wózkach inwalidzkich;
  • w przypadku wymiany drzwi szybowych należy brać pod uwagę rodzaj zastosowanych drzwi (wychylne ręczne lub automatyczne przesuwne z napędem mechanicznym). Mając na uwadze zalecenia przepisów dotyczących dostępności, a także wygodę mieszkańców, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są drzwi automatyczne, tym bardziej, że są tańsze od wychylnych;
  • w przypadku wymiany aparatury sterowej należy ustalić w jaki typ silnika będzie wyposażona wciągarka (dwubiegowy lub jednobiegowy przystosowany do współpracy z falownikiem), ponieważ od tego zależy, zastosowanie falownika albo systemu dwubiegowego. Najbardziej racjonalnym rozwiązaniem jest wyposażenie aparatury sterowej w falownik, który będzie mógł współpracować z istniejącym napędem dwubiegowym, a po wymianie na docelowy, także z nowym jednobiegowym w zakresie prędkości od 0,63 m/s do 1,00 m/s.

Dla dźwigów współpracujących w systemach grupowych, najkorzystniejszym rozwiązaniem jest jednoczesna wymiana aparatur sterowych w całej grupie, ponieważ ciągły rozwój techniki może uniemożliwić współpracę urządzeń, które dzieli kilkuletni okres produkcji.

Etapowa modernizacja wind

Z przedstawionej analizy oraz naszych wieloletnich doświadczeń w usługach modernizacyjnych (zmodernizowaliśmy kilka tysięcy dźwigów) wynika, że najbardziej racjonalny jest cykl trzy etapowy wykonania modernizacji wieloetapowej i realizowany w odpowiedniej kolejności.

I – ETAP

  • Wymiana aparatury sterowej wraz z kompletną instalacją elektryczną.
  • Wymiana kaset wezwań i dyspozycji.
  • Wyposażenie aparatury sterowej w falownik.
  • Zainstalowanie piętrowskazywaczy na parterze i w kabinie.
  • Zainstalowanie urządzeń do automatycznej łączności dwustronnej z kabiny.

 II – ETAP

  • Wymiana zespołu napędowego na jednobiegowy z enkoderem.
  • Wymiana elementów nośnych (lin nośnych zawiesi kabinowych i przeciwwagowych)
  • Wymiana ramy kabinowej wyposażonej w aparat chwytny dwustronnego działania.
  • Zamontowanie ramy przeciwwagi oraz osłon na koła w maszynowni.
  • Przeniesienie prowadnic przeciwwagowych ze ściany tylnej na ścianę boczną, w celu uzyskania możliwie największej powierzchni podłogi kabiny (po wyposażeniu kabiny w drzwi automatyczne).

III – ETAP

  • Wymiana kabiny na metalową z drzwiami automatycznymi i napędem mechanicznym.
  • Zamontowanie automatycznych drzwi szybowych.
  • Zamontowanie elektronicznej kurtyny świetlnej i oświetlenia awaryjnego.

Aktualnie obowiązujące normy modernizacji dźwigów

Dotychczasowa praktyka modernizacyjna częściowa była ukierunkowania na realizację działań doraźnych, wynikających najczęściej z zaleceń inspektorów UDT. Po wejściu naszego kraju do struktur UE sytuacja uległa diametralnie zmianie, ponieważ w 2005 roku wydana została przez Komitet CEN Rady Europy w Brukseli, nowa norma pod nazwą SNEL dotycząca budowy i wyposażenia dźwigów eksploatowanych. Wcześniej nie było żadnej normy regulującej sprawy dźwigów eksploatowanych. Norma SNEL określa graniczne terminy, w ciągu których istniejące dźwigi mają zostać zmodernizowane i wyposażone w urządzenia zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi budowy dźwigów. Dźwigi modernizowane częściowo (wieloetapowo) nie muszą być od początku w pełni zgodne z wymaganiami dyrektywy dźwigowej (2014/33/UE), ale w końcowym etapie modernizacji zgodność taka będzie wymagana.

Pliki do pobrania

Pobierz

Katalog Winda-Warszawa
wystrój kabin [9,28 MB]

Pobierz

Katalog Winda-Warszawa
realizacje i zdjęcia [4,63 MB]

Polecane artykuły

Nowy wymiar modernizacji dźwigów

Nowy wymiar modernizacji dźwigów Pojęcie „modernizacji” zostało wykreślone z Prawa...

Czytaj więcej

Program „Dostępność Plus” i windy – dotacje

Program „Dostępność Plus” i windy – możliwości techniczne a montaż dźwigu. Wyciąg...

Czytaj więcej

Winda, jako element wystroju budynku

Winda, jako element wystroju budynku Obecna koniunktura sprzyja firmom deweloperskim...

Czytaj więcej

Zobacz również

  • O modernizacji
  • Wymiana wind
  • Modernizacja częściowa
  • Czas modernizacji
Kontakt
Złóż zapytanie

O nas

  • O nas
  • Aktualności
  • Informacje o spółce
  • Rekomendacje
  • Poradnik
  • Kontakt

Nowe dźwigi

  • Windy do nowego budownictwa
  • Standardy wykonania
  • Dobierz windę do budynku
  • Strefa architekta
  • Wykonania specjalne
  • Obiekty referencyjne
  • Kontakt

Modernizacja

  • O modernizacji
  • Wymiana wind
  • Modernizacje częściowe
  • Czas modernizacji
  • Program WINDA Plus
  • Kontakt

Konserwacja

  • O konserwacji
  • Nasze ekspozytury
  • Zgłaszanie awarii
  • eWINDA
  • Kontakt

Produkcja

  • Produkcja
  • Standardy wykonania
  • Wybrane realizacje
  • Kontakt
  • Facebook
  • Youtube
  • LinkedIn

INFORMACJA PROJEKTOWA

Informujemy, iż od dnia 12 sierpnia 2020 roku Winda – Warszawa Sp. z o.o. realizuje projekt: „Dotacja na kapitał obrotowy dla WINDA – WARSZAWA Sp. z o.o., w ramach działania 3.4 Dotacje na kapitał obrotowy Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”

Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 328 153,71 zł.

Całkowity kwota wydatków kwalifikowanych 328 153,71 zł.

Loga dotacja - Fundusze Europejskie

Loga dotacja - Innowacyjna GospodarkaLoga dotacja - Fundusze Norweskie

Copyright © 2016 - 2025. Wszelkie prawa zastrzeżone Winda Warszawa sp. z o.o.
  • Polityka cookies
  • Przetwarzanie danych osobowych
  • Polityka prywatności
  • Mapa strony
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Deklaracja dostępności
SIOnline
×
Pliki cookies
Pliki cookie maja na celu umożliwienie Ci korzystanie z serwisu w pełni. Pliki cookie wykorzystywane są także do personalizowania treści oraz reklam, dostarczania funkcji mediów społecznościowych, zbierania statystyk dotyczących korzystania z serwisu przez użytkowników. Możesz zaakceptować stosowanie wszystkich plików cookie lub dostosować zakres zgody Twoich preferencji. Informacje o przetwarzaniu danych i plikach cookie znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Przeczytaj o naszej Polityce cookies
Opcje Odrzuć wszystkie Akceptuj wszystkie
Pliki cookies
Wybierze, które Pliki cookies akceptujesz. Twój wybór zostanie zapamiętany na rok. Przeczytaj o naszej Polityce cookies
  • Niezbędne
    Te pliki cookie odpowiadają za prawidłowe działanie naszej strony www; ich celem jest umożliwienie korzystania ze świadczonych przez nas usług np. zapamiętywanie preferencji wyboru stosowania plików cookie, uwierzytelnienia logowania oraz zapewnienia bezpieczeństwa. Pliki te mogą przetwarzać dane osobowe użytkownika. Plików tych nie możesz wyłączyć w ramach ustawień preferencji, lecz możesz je zablokować w ustawieniach swojej przeglądarki. Jednak to działanie może spowodować, że niektóre elementy strony internetowej nie będą dostępne
  • Statystyczne
    Te pliki cookies wykorzystujemy w celu zbierania informacji o korzystaniu z naszej strony, np. ilość wizyt, czas spędzania, czas przeglądanych treści czy źródeł dostępu. Pliki te pozwalają nam zrozumieć w jaki sposób korzystacie z naszej strony internetowej, co pomaga w lepszym dopasowaniu strony i wyświetlanych treści. Pliki te nie zawierają danych osobowych, a jedynie anonimowe informacje nie przypisane do użytkownika. Plikami tymi można zarządzać w ustawieniach preferencji plików cookie. W przypadku niewyrażenia zgody nie będziemy wiedzieć, kiedy, jak często, jak długo oraz z jakich źródeł dostępu odwiedzasz naszą stronę internetową;
  • Funkcjonalne
    Te pliki cookie wykorzystujemy w celu spersonalizowania i zoptymalizowania korzystania z naszej witryny internetowej. Pliki te służą do zapamiętywania dokonanych wyborów dotyczących np. wielkości czcionki, wyboru języka czy ustawień rozdzielczości wyświetlania treści. Pliki te nie przetwarzają danych osobowych. Plikami tymi możesz zarządzać w ustawieniach preferencji plików cookie. W przypadku niewyrażenia zgody, niektóre funkcje strony mogą działań nieprawidłowo
  • Marketingowe
    Te pliki cookie umożliwiają dostarczenie użytkownikowi spersonalizowanych treści reklamowych (na podstawie zebranych informacji dopasowanych do preferencji i zainteresowań użytkownika). Niewyrażenie zgody na te pliki cookie nie uniemożliwia korzystania z naszego serwisu internetowego.
Zapisz Odrzuć wszystkie Akceptuj wszystkie