30 lat firmy Winda-Warszawa!
Perłowe gody spółki WINDA-WARSZAWA
„Nie tylko zwiększyła się nasza pozycja wśród konkurencji na rynku, ale pozwoliło to nam także na niezależność…”
W tym roku minęło 30 lat odkąd Spółka Winda-Warszawa zaistniała na polskim rynku. Świętowanie związane
z trzydziestoleciem połączone zostało z imprezą integracyjną, która odbyła się w Rozalinie niedaleko Warszawy. Wydarzenie zgromadziło wielu pracowników firmy i sympatyków, którzy w trakcie spotkania mogli uczestniczyć w licznych atrakcjach sportowych i rozrywkowych. Referat okolicznościowy zaprezentowała wraz z wizualizacją nowego obiektu Milena Trudnowska-Łada. Następnie głos zabrali: prezes inż. Tadeusz Trudnowski i wiceprezes inż. Andrzej Katner, liczni goście mogli dowiedzieć się wielu ciekawostek z historii firmy, a także o najważniejszych dokonaniach oraz perspektywach na przyszłość.
Jak powstawała i rosła spółka
W czerwcu 1992 roku została zarejestrowana Spółka pod firmą „Winda”, która wywodzi się z Zakładu Konserwacji Dźwigów Spółdzielni Mieszkaniowej Ursynów (ZKD nie przedstawiał wówczas żadnej wartości rynkowej i obarczony był ryzykiem wypłaty odpraw dla 28 pracowników), który jako majątek wspólny przekazany został wraz z zakładem poligrafii oraz zakładem budowlano-remontowym do specjalnie w tym celu powołanej spółki KEN. W nowym podmiocie gospodarczym pod firmą Winda Spółka z o.o. z wkładem założycielskim w wysokości 4000 zł, udziały większościowe (52,5%) objął inż. Tadeusz Trudnowski, pozostałe spółka KEN. Na początku firma zatrudniała 28 pracowników i posiadała w konserwacji ok. 800 dźwigów, a majątek stanowiły zapasy części zamiennych o wartości ok. 50 000 zł oraz skromnie wyposażone biuro.
W 1999 roku działalność spółki została rozszerzona o usługi modernizacyjne i projektowanie dźwigów a także własną produkcję drobnych elementów dźwigowych. Pierwsze kabiny składane były z części dostarczanych przez kooperantów i montowane bezpośrednio na obiektach budowlanych. Obecnie biuro projektowe zatrudnia sześciu pracowników i wykonuje dokumentację techniczną dla ponad 300 dźwigów rocznie… Natomiast produkcja odbywa się w nowym dziale produkcji mechaniki dźwigowej w Konstancinie, wyposażonym w wysokiej klasy park maszynowy. W 2002 roku z powodu powstawania w tym czasie na polskim rynku kilku firm o podobnej nazwie, zmieniono nazwę na „Winda-Warszawa” sp. z o.o. Powstało w tym czasie także charakterystyczne logo, które symbolizuje koło cierne z przewijającymi się przez nie linami. W nowym wieku, asortyment firmy został rozszerzony o dźwigi bez maszynowni, co pozwoliło na dotrzymanie kroku nowym trendom w branży budowlanej.
W 2002 roku zakupiony został pawilon magazynowo-biurowy w Piasecznie o powierzchni ok. 2500 m2. Dzięki tej inwestycji świadczone usługi modernizacji dźwigów, mogły się rozwijać jeszcze bardziej dynamicznie i wchodzić na wyższy poziom techniczny i organizacyjny oraz umożliwiły sokowy wzrost tych usług.
W 2003 roku odkupione zostały udziały należące do spółki KEN, (w formule umorzenia udziałów ze środków Spółki za kwotę 550 000 zł), a nowym wspólnikiem został Andrzej Katner.
W 2014 roku w „Windzie-Warszawa powstał dział do produkcji aparatur sterowych. Dzięki temu można wytwarzać sterowania na swoje potrzeby, jak również dla innych firm, ponadto firma jest w stanie zapewnić pełną kontrolę nad wyprodukowanymi dźwigami. Nie tylko zwiększyła się nasza pozycja wśród konkurencji na rynku, ale pozwoliło to uniezależnić się od dostaw kapryśnych i niesolidnych kooperantów.
W 2017 roku wielkim wydarzeniem w życiu firmy było zakupienie obiektu budowlanego o powierzchni ok. 1200 m2 w Konstancinie-Jeziornie i uruchomienie nowej linii produkcyjnej do wytwarzania mechaniki dźwigowej. Inwestycja ta była bardzo kosztowna, ponieważ na wyposażenie produkcyjne zakupiono nowoczesny park maszynowy w postaci: lasero-wykrawarki, krawędziarki, gilotyny oraz wyposażenie do warsztatu ślusarskiego, spawalni oraz malarni itp. Działania te wpłynęły na wzrost jakości i zdolności wytwórczych oraz zwiększenie asortymentu o dźwigi specjalne i nietypowe co umożliwiło poszerzanie rynku o nowych klientów.
W 2019 roku nawiązana została współpraca ze skandynawską firmą, w zakresie produkcji i dostarczania mechaniki dźwigowej, montowanej na statkach. Realizacja zamówień od firmy działającej na rynku globalnym, w segmencie dźwigów morskich było olbrzymim wyzwaniem, ponieważ należy spełnić rygorystyczne wymagania międzynarodowych przepisów dotyczących konstrukcji elementów nośnych oraz zabezpieczeń antykorozyjnych. Każda partia wyprodukowanych urządzeń jest skrupulatnie sprawdzana przez przedstawicieli zamawiającego, a po akceptacji składowana w kontenery morskie, z zachowaniem wszelkich procedur wymaganych w tego rodzaju transporcie. Dotychczas wykonaliśmy i dostarczyliśmy na wskazane adresy (najczęściej do portów azjatyckich) 20 kompletnych zestawów mechaniki dźwigowej. Produkowanie dźwigów na statki jest niezwykłym doświadczeniem dla firmy i oraz pracowników i przyczynia się do dalszego rozwoju dzięki uzyskaniu nowych kompetencji a także niebagatelnych wpływów finansowych.
W 2022 roku rozpoczęła się największa w dziejach firmy inwestycja budowy nowej siedziby, która realizowana będzie ze środków własnych, skrupulatnie gromadzonych przez kilka lat.
Spółka działa perspektywicznie i wybudowanie nowych obiektów budowlanych ma zwiększyć moce przerobowe i scalić rozproszone w kilku miejscach działy. W tym celu zakupiona została działka o powierzchni 4 ha w miejscowości Łubna, na której wybudowany zostanie obiekt produkcyjno-magazynowy wraz z biurami o łącznej powierzchni około 8000 m2 .W pierwszym etapie wybudowana zostanie hala produkcyjna o powierzchni około 3000 m2 której realizację rozpoczęto w bieżącym roku.
„WINDA -WARSZAWA” realizuje usługi i produkcję
Spółka specjalizuje się w świadczeniu usług konserwacji i modernizacji dźwigów dowolnych typów i systematycznie rozwija swój potencjał usługowy i wytwórczy. Dzięki temu osiągnęła wiodącą pozycję w branży dźwigowej w Polsce wśród firm z całkowicie polskim kapitałem. Potwierdzeniem tego jest liczba zawartych stałych umów na konserwację 3220 dźwigów, a także przychody przekraczające 50.000.000 zł. „Winda-Warszawa” wyprodukowała lub zmodernizowała dotychczas 5805 dźwigów, które w większości polegały na zdemontowaniu istniejących urządzeń i zainstalowaniu całkowicie nowych.
Firma składa się z trzech oddziałów (Warszawa – usługi konserwacyjne, Piaseczno – aparatury sterowe
i projektowanie dźwigów oraz kompletacja pakietów materiałowych, Konstancin-Jeziorna – produkcja mechaniki dźwigowej. Aktualnie zatrudnionych jest 140 pracowników, (tylko na umowy o pracę) ponadto dajemy zatrudnienie około sześćdziesięciu montażystom, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Do wykonywania usług w rozległym terenie, pracownicy mają do dyspozycji flotę 83 samochodów dostawczych i osobowych.
Działamy i rozwijamy ideę odpowiedzialnego biznesu (CRS), poprzez angażowanie się w ochronę środowiska, współpracę z lokalną społecznością, a także dbamy o dobre relacje wśród załogi.
Spółka wprowadziła do swojej organizacji Zintegrowany System Zarządzania, zawierający politykę zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy. Zintegrowany system oparty jest o normy ISO i certyfikowany oraz audytowany przez CERT Urzędu Dozoru Technicznego
Strategia działania Spółki zawarta w jej umowie
Prowadzenie zorganizowanego przedsiębiorstwa w formule firmy rodzinnej, nastawionej na wieloletnią dochodową działalność gospodarczą.
Priorytetami Spółki powinny być:
– partnerskie relacje z klientami i ich zadowolenie,
– koleżeńskie stosunki wśród załogi oraz stwarzanie warunków do indywidualnego rozwoju osobowości,
– wypracowywanie godziwych zysków, a nie ich maksymalizacja,
– dbanie o systematyczny rozwój i gromadzenie środków finansowych na inwestycje rozwojowe,
– zachowanie pełnej niezależności gospodarczej i finansowej.
Wartości spółki
– Realizowanie działalności gospodarczej z poszanowaniem elementarnych zasad i wartości społecznych oraz ochrona środowiska.
– Praktyczne realizowanie zasad i reguł społecznie odpowiedzialnego biznesu (CRS), w relacjach z klientami i społecznością lokalną oraz pracownikami, a także dbanie o ochronę środowiska.
– Transparentność i zgodność z obowiązującym prawem zawieranych umów z klientami i pracownikami.
– Skrupulatne wywiązywanie się z zobowiązań na rzecz klientów i partnerów biznesowych oraz opłacanie należnych danin podatkowych.
Cele i strategia rozwoju
– Systematyczne wzmacnianie pozycji spółki na rynku lokalnym oraz ogólnopolskim poprzez zwiększanie liczby klientów i poszerzanie zakresów i asortymentu świadczonych usług i wytwarzanych urządzeń.
– Konkurowanie nie tylko niskimi cenami, ale przede wszystkim poprzez dostarczanie na rynek, usług i wyrobów wysokiej jakości, charakteryzujących się oryginalnymi i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi (energooszczędność, cicha praca i niezawodność działania) oraz wysokimi walorami estetycznymi.
– Elastyczna strategia współpracy z klientami przy realizacji i rozliczaniu kontraktów oraz łagodzenie konfliktów poprzez działania ugodowe,
– Dbanie o pozytywny wizerunek spółki i utrwalanie opinii solidnej i uczciwej firmy.
Największe zagrożenia
Mimo dobrej kondycji spółki pod każdym względem, należy w strategii uwzględniać poważne zagrożenia mające wpływ na dalszy harmonijny rozwój i normalne funkcjonowanie jak np.:
– nieuczciwa konkurencja, stosowanie cen dumpingowych i transakcji wiązanych,
– wysoka inflacja, powodująca wzrastanie kosztów prowadzonej działalności, nie są wystarczająco kompensowane wzrostem cen za usługi,
– opóźnienia w płatnościach, grożące utratą płynności finansowej.
„Cały nasz ogólnopolski sukces i rozpoznawalność naszej marki zawdzięczamy nie tylko naszym działaniom, ale także załodze i naszym wieloletnim i nowym klientom. Mamy nadzieję, że przez kolejne lata będziemy wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania poprawiające komfort użytkowania naszych dźwigów – podsumował część oficjalną prezes „
Winda- Warszawa” sp. z o.o., inż. Tadeusz Trudnowski.
Opracował Grzegorz A. Przybysz
Tygodnik „PASSA”
Artykuł z tygodnika „PASSA” – Perłowe gody spółki WINDA-WARSZAWA