Przed zawarciem umowy na konserwację windy
Na co zwrócić uwagę przed zawarciem umowy na konserwację windy? O tym z jakimi szczegółami warto jest się zaznajomić, by świadomie podjąć racjonalną i najkorzystniejszą decyzję. Warunki tej umowy należy dostosować do indywidualnych potrzeb i oczekiwań oraz poddać dokładnej analizie, aby uniknąć późniejszego niezadowolenia czy nieporozumień. W niniejszym poradniku zawarto przykłady rynkowe.
Konserwacja dźwigów ma na celu zmniejszenie zużycia się poszczególnych elementów oraz zapewnienie sprawnej pracy urządzeń dźwigowych, wydłużając tym samym okres bezpiecznego użytkowania. Serwis obejmuje kontrolę parametrów wszystkich urządzeń i ich funkcji, regulację lub wymianę zużytych części, a także czyszczenia i zabezpieczanie przed korozją.
Pełny zakres zawiera wszystkie rodzaje prac konserwacyjnych w ramach miesięcznego kosztu.
1. KOSZT STAŁEJ OBSŁUGI SERWISOWEJ
Koszt stałej miesięcznej obsługi serwisowej zależy od kilku ważnych czynników. Decydujący wpływ na cenę usług ma rodzaj oraz zakres wykonywanych prac remontowych.
- Częściowy zakres – obejmuje dodatkowo płatne nieuzasadnione przyjazdy na wezwania. Opłaty obsługi i abonamentu systemów powiadamiania ekip ratowniczych przenoszone są na klienta. Dodatkowo koszty konserwacji nie uwzględniają wymienianych materiałów eksploatacyjnych.
- Pełny zakres – zawiera wszystkie rodzaje prac konserwacyjnych w ramach miesięcznego kosztu konserwacji (między innymi usługi pogotowania dźwigowego w przypadku uwięzienia pasażerów w windzie, wymianę żarówek i świetlówek w kabinie, regulację zamków bezpieczeństwa, wymianę klocków hamulcowych itp.) za wyjątkiem napraw dodatkowych, wynikających z eksploatacji bądź dewastacji urządzenia.
- Prewencyjny zakres – j.w. włącznie z występującymi naprawami dodatkowymi (bez dewastacji). Słowo „prewencyjnie” niekiedy jest mocno nadużywane, ponieważ nie oznacza wymiany podzespołu z wyprzedzeniem, lecz dopiero po wystąpieniu awarii.
UWAGA!
Umowy czasowe lub obarczone wysokim wskaźnikiem wzrostu
Kolejnym istotnym czynnikiem, od którego zależy stawka miesięcznej obsługi serwisowej jest czas reakcji na zgłoszenie awarii lub zatrzymania windy wraz z pasażerami.
Czas reakcji | Godziny napraw | Dni napraw | Czas reakcji przy awarii | Czas reakcji w przypadku osoby uwięzionej w kabinie |
---|---|---|---|---|
podstawowy | do godz. 16:00 | często tylko w dni robocze |
ok. 2-3 godz. | ok. 1 godz. lub „niezwłocznie” |
optymalny | do godzin ciszy nocnej |
7 dni w tygodniu |
do 2 godz. | do 30 min |
całodobowy | 24 h | 7 dni w tygodniu |
bardzo szybko | często konserwator dyżurujący zlokalizowany w pobliżu lub bezpośrednio na obiekcie |
Z powyższego wynika, że sam koszt miesięcznej konserwacji może być porównywalny wśród Wykonawców, lecz już zakres świadczonych usług zupełnie inny.
Przykład rynkowy
Zawarto umowę w wariancie podstawowym, dającą oszczędność 20 zł miesięcznie. Zgłoszono awarię dźwigu w piątek o godzinie 18:00. Przez cały weekend winda była wyłączona z eksploatacji, a do analizy zgłoszenia przystąpiono dopiero w poniedziałek. Czas wyłączenia urządzenia z eksploatacji wynosił ponad 60 godzin co dopuszczała umowa.
Przed wyborem najkorzystniejszej oferty warto poprosić o cennik na ewentualne naprawy
oraz wymiany po okresie gwarancji
2. KOSZTY DODATKOWE
- Eksploatacyjne – należy zwrócić uwagę czy materiały eksploatacyjne np. wkładki suwaków, oleje i smary, żarówki, akumulatory, okładziny hamulców itp. są bezpłatne.
Poproś Wykonawcę o wykaz dostarczanych części eksploatacyjnych lub ich średnioroczny koszt - Naprawy – pogwarancyjne i dewastacyjne np. koszt płyty sterowej/sterownika, falownika, przycisków, napędów drzwiowych, lin/pasów nośnych itp.
Poproś o ofertę na ceny napraw / wymian powyższych podzespołów także po okresie gwarancji - Kary umowne i dodatki – za zerwanie umowy terminowej, nieuzasadnione przyjazdy, przygotowania do corocznych przeglądów, koszty pomiarów elektrycznych.
Omijaj umowy terminowe lub obarczone opłatami dodatkowymi - Blokady – czy wszelkie dodatkowe terminale, testery, systemy kontroli itp. są wypożyczane lub dzierżawione.
Przy zakupie żądaj oprogramowania i narzędzi serwisowych na własność
Przykład rynkowy
Zawarta została umowa konserwacyjna czasowa na 5 lat w promocji za „złotówkę” przez pierwszych 12 miesięcy. W międzyczasie wystąpiła konieczność wymiany podzespołów bezpieczeństwa. Firma serwisowa wykorzystując swoją przewagę nad klientem, przedstawiła koszt wykonania tej usługi kilkukrotnie przewyższający ceny średnio rynkowe. Umowa serwisowa dawała wyłączność konserwatorowi do naprawy dźwigu, a za jej zerwanie lub złamanie warunków, Właściciel urządzenia narażony był na znaczne kary. Dodatkowo, zbliżający się termin corocznego badania UDT potęgował presję szybkiego wykonania naprawy. W efekcie Wspólnota Mieszkaniowa była stratna kilkanaście tysięcy złotych pomimo niskiej stawki konserwacyjnej zaoferowanej przy zwarciu umowy czasowej. Powyższy proceder został powtórzony kilkukrotnie w ramach trwania „współpracy”.
Dyspozytornia 24h umożliwiająca przyjmowanie i rejestrowanie zgłoszeń wraz z ich archiwizacją
(nagrywanie rozmów) to dodatkowy atut
3. ZAPLECZE TECHNICZNE
Szybki czas reakcji w razie zatrzymania się kabiny windy między piętrami oraz natychmiastową eliminację usterki zapewni bliskość ekspozytury konserwacyjnej.
Natomiast dobrze wyposażony magazyn oraz warsztat remontowy zagwarantują szybkie usunięcie awarii oraz wykonanie racjonalnej naprawy (zamiast wymiany całych modułów na nowe).
Dodatkowym atutem może być dyspozytornia 24h, która umożliwia przyjmowanie i rejestrowanie zgłoszeń wraz z ich archiwizacją (nagrywanie rozmów) oraz dział kontroli jakości, sprawujący niezależny nadzór nad pracownikami działu konserwacji.
Warto wziąć także pod uwagę czy firma, która będzie odpowiedzialna za konserwację ma do dyspozycji odpowiednie środki transportu, gdyż dobrze wyposażony w części zamienne oraz narzędzia samochód, skróci czas naprawy do minimum.
Przykład rynkowy
Doszło do uszkodzenia falownika. Producent urządzenia przedstawił ofertę na jego wymianę w wysokości kilkunastu tysięcy złotych. Nasza firma dokonała naprawy urządzenia za 4-krotnie mniejszą stawkę, potwierdzając jednocześnie prowadzenie polityki niskich kosztów eksploatacji. Nie zawsze trzeba wymieniać całe moduły lub podzespoły – dobra firma dźwigowa dysponująca odpowiednim doświadczeniem i zapleczem warsztatowym, dokona naprawy urządzenia oraz udzieli gwarancji na wykonaną usługę.
W praktyce dobrym rozwiązaniem jest zrobienie rozeznania wśród innych klientów potencjalnego Wykonawcy – należy bazować tylko na wiarygodnych rekomendacjach
3. INFORMACJE O FIRMIE
Warto prześledzić podstawowe informacje o firmie: jaka jest ilość obsługiwanych dźwigów i zatrudnianych pracowników (nie więcej niż 100 urządzeń na parę konserwatorów), jakiego używają oni sprzętu (samochody serwisowe oraz system nadzoru i ewidencji dźwigów online – możliwość weryfikacji stanu technicznego dźwigów i zarejestrowanych zgłoszeń w czasie rzeczywistym). Równie cenne mogą okazać się informacje ogólne takie jak historia, początek działalności, dane finansowe, a przede wszystkim wiarygodne opinie innych klientów.
Masz dodatkowe pytania?
Zapraszamy do kontaktu z Działem konserwacji.