Konserwacja i Pielęgnacja
Dewastacja – Wandalizm
Pewnie niejednokrotnie zdarzało się Wam podróżować kabiną dźwigu z oznakami wandalizmu. Wyrwane elementy wyposażenia, uszkodzone oświetlenie lub nawet próba podpalenia pewnych części kabiny. Jak przeciwstawić się skali zniszczeń wspólnego mienia?
Nasza firma od 2012 roku (wejście w życie normy 81.71) tworzy kabiny dźwigowe typu Anty-Wandal. Co możemy rozumieć przez to pojęcie:
- Przyciski znajdujące się na przystankach i w kabinie są wykonane z materiałów niepalnych oraz utrudniających podważenie (wyrwanie)
- Kabina jest produkowana w konstrukcji modułowej, co oznacza że przy zniszczeniu danego elementu, jest możliwość wymiany tylko tego uszkodzonego, a nie całej kabiny.
- Wszelkie mocowania blachy są od zewnątrz kabiny ( uniemożliwia to wkładanie ostrych narzędzi pomiędzy fragmenty kabiny) lub zabezpieczone szprosami. W kabinie nie ma żadnych śrub, wkrętów lub nitów.
- Na życzenia klienta stosujemy blachę fakturowaną (typu Checks, Len lub „skóra”) co zmniejsza widoczność powstałych zarysowań.
- Oświetlenie kabiny jest zabezpieczone szkłem bezpiecznym.
- zamontowane Lustra za szkła bezpiecznego w kabinie są zabezpieczone w sposób uniemożliwiający oderwanie
- Podłoga – niepalna
- Poręcz mocowana od zewnątrz
Powyższe elementy oczywiście mają na celu zminimalizowanie ryzyka dewastacji. Skutecznym elementem odstraszającym potencjalnych wandali jest montaż kamer w kabinie. Wyposażone w coraz lepsze obiektywy kamery monitoringu umożliwiają dobrą widoczność w dużej rozdzielczości (nawet do 4000×3000) co pozwala zarejestrować każdy szczegół sprawcy/ów dewastacji. Działa to również prewencyjnie, część osób chcących dokonać aktu wandalizmu odstraszy widok kamery. Za każdym razem stosowane są urządzenia trudne do zniszczenia (typu anty-wandal). Dodatkowo połączone kamery z systemem wizyjnym umiejscowionym np. na korytarzach klatki schodowej, umożliwiają podłączenie do jednego rejestratora który zapisuje materiał nawet z okresu 30 dni.
Konserwacja – Pielęgnacja
Nie tylko akty wandalizmu mogą wpływać na zniszczenia w kabinie dźwigu. Inne czynniki to np. niewłaściwa konserwacja powierzchni, wykorzystywanie dźwigu osobowego do transportu ciężkich towarów czy też po prostu brak doboru odpowiednich parametrów dźwigu do miejsca przeznaczenia. Przejdźmy wpierw do odpowiedniej konserwacji. Powierzchnie stali nierdzewnych (stal szlifowana czy też fakturowana) powinniśmy czyścić łagodnymi detergentami o bardziej neutralnym odczynie zamiast substancji silnie żrących albo proszków. Niezależnie od zastosowanego środka musimy bezwzględnie pamiętać o tym, żeby każdorazowo wytrzeć umyte elementy do sucha. Jeśli pozostawimy powierzchnie wilgotną, ułatwimy rozpoczęcie procesu korozji.
Do czyszczenia najlepiej użyć preparatów natłuszczających w sprayu lub w postaci mleczka czyszczącego. Nałożony preparat wcieramy aż do uzyskania odpowiedniego połysku czyszczonej powierzchni.
Przeciwstawić się wpływowi korozji w kabinie dźwigu możemy, dobierając stal o odpowiednim gatunku, określonym przez amerykańską normę AISI.
Stal AISI 430 charakteryzuję się dobrą odpornością na korozję, jest bardzo twardym materiałem gdzie jej powierzchnia jest łatwa do czyszczenia (rozwiązanie standardowe).
AISI 201 – stal posiadająca w składzie chemicznym 16-18% chromu i 0,5-4,0% niklu i 5,5-7,5% manganu. Charakteryzuję się większą odpornością na korozję od AISI 430 (rozwiązanie ekonomiczne).
AISI 304 – czyli stal chromowo-niklowa (18-20% chromu 8-10% niklu, 2% manganu) jest dzięki domieszce niklu dodatkowo wzmocniona przed wpływem korozji dodatkowo jest niemagnetyczna. Najbardziej odporna stal na korozję spośród wymienionych wyżej (rozwiązanie dedykowane do trudnych warunków eksploatacji).
Kolejny wspomniany czynnik to używanie dźwigu wbrew jego przeznaczeniu. Większość dźwigów towarowych jest specjalnie zabezpieczona przed zniszczeniem czy porysowaniem kabiny poprzez :
- Drewniane lub stalowe odbije poziome i pionowe (tzw. najazdowe)
- Podłoga wykonana z materiału odpornego na najazd dużych ciężarów (np. blacha ryflowana)
- Odpowiednie zabezpieczenie glifów drzwi szybowych poprzez np. odboje pionowe
- Zastosowanie wzmocnionych progów wejściowych do kabiny narażonych na nacisk dużej masy
Wybierając dźwig i mając świadomość że tym dźwigiem będą poruszać się „cięższe i gabarytowe” transporty, warto uwzględnić to przy wyborze wystroju kabiny.
Konserwacja – świadczenie usługi
Czym jest dbałość o wnętrze, bez należytej konserwacji podzespołów. Przegląd konserwacyjny przez odpowiednią i wykwalifikowaną firmę może wydłużyć pracę dźwigu(i konieczność wymiany) o kilka lat. To nie tylko nadzorowanie podzespołów, ale również odpowiednia konserwacja już zainstalowanych elementów np.: wymiany środków smarujących (smary, oleje), pionowania prowadnic czy naprawy klocków hamulcowych. Wykonywanie czynności konserwacyjnych powinno odbywać się zgodnie z przepisami Urzędu Dozoru Technicznego i instrukcją konserwacji urządzeń. Ważne by firma wykonująca usługę, znała się na konserwowanych urządzeniach i miała o nich wiedzę techniczną. Niezbędne tutaj okazuje się również doświadczenie w osobach konserwatorów, którzy posiadają bezcenną wiedzę, którą dzielą się również z młodszym pokoleniem pracowników.
Uwalnianie osób zablokowanych w dźwigach które uległy awarii, powinno następować w jak najszybszym czasie, tak by nie potęgować paniki w osobach uwięzionych. Kluczem staje się posiadanie odpowiednio rozlokowanej siatki ekspozytur, tak by czas dojazdu był zminimalizowany do +/- 30 minut. A jak osoby zamknięte w kabinie mają poinformować dział konserwacji, np. jak nie ma zasięgu w kabinie dźwigu? Większość nowoczesnych dźwigów posiada ulokowany w panelu dyspozycji, system powiadamiania GSM. Przytrzymując ok. 3 sekund przycisk alarmu, łączymy się z dyspozytornią która poinformują odpowiedni rejon konserwacji, dodatkowo dzięki rozmowie z osobą (powinna być odpowiednio przeszkolona) nie ulegamy panice. A co jeśli drobna awaria nastąpi samoczynnie np. w środku nocy? Czy do rana trzeba będzie czekać na przyjazd serwisu? Część dźwigów posiada system zdalnej obsługi, co umożliwia zdiagnozowanie usterki i usunięcie jej zdalnie bez konieczności przyjazdu ekipy konserwującej.
Kilka faktów dotyczących usługi konserwacji wykonywanej przez Winda-Warszawa:
- Jesteśmy jedną z największych i najstarszych firm świadczących usługi serwisowe w Warszawie (od 1989r)
- Jako Winda – Warszawa wykonujemy usługi konserwacyjne w dowolnych typach dźwigów i urządzeń, do czego jesteśmy dobrze przygotowani, gdyż posiadamy wykwalifikowaną i dobrze zorganizowaną załogę (ponad 50-ciu konserwatorów w tym 40-tu posiada uprawnienia UDT) oraz dysponujemy zapleczem magazynowym i warsztatem remontowym.
- Jesteśmy mobilni i dyspozycyjni dzięki rozwiniętemu transportowi (ponad 40 samochodów serwisowych i dostawczych). Dysponujemy także środkami łączności (6 linii stacjonarnych i ponad 80 telefonów komórkowych) oraz bezpłatną infolinią
- Od 2007 roku korzystamy z systemu obsługi zdalnego alarmowania w dźwigach osobowych (przyjmowanie i monitorowanie połączeń alarmowych i serwisowych) zgodnie z normą PN-EN 81-28.
- Posiadamy kilkanaście ekspozytur ulokowanych w różnych miejscach Warszawy, tak by być możliwie blisko konserwowanych dźwigów ale i jak najszybciej reagować na zgłoszenia awarii.
- Posiadamy wdrożony system komputerowy do rejestracji i monitorowania wszelkich zdarzeń na dźwigach, min:
- rejestr wyposażenia i parametrów technicznych oraz dokonane wymiany i naprawy,
- raporty z dokonanych inspekcji UDT,
- raporty z przeprowadzonych przeglądów konserwacyjnych
- rejestrację zaistniałych usterek i awarii na konserwowanych urządzeń
- Osoby pracujące w dyspozytorni, przyjmujące zgłoszenia o awariach są odpowiednio przeszkolone w celu unikania wybuchu paniki.
.