Dźwigi szpitalne – rozwiazania dla nowoczesnych placówek
Windy szpitalne stanowią specyficzną grupę dźwigów przystosowanych do pracy w warunkach szpitalnych. Jedną z podstawowych funkcji węzła komunikacji pionowej, w którego skład wchodzi klatka schodowa wraz z zespołem dźwigów osobowych dostępnych ze wspólnego holu, jest zapewnienie łatwej (możliwie bezpośredniej) komunikacji pomiędzy poszczególnymi odcinkami oraz z oddziałem pomocy doraźnej. Dźwigi szpitalne to wyspecjalizowane urządzenia, które pozwalają na przewóz osób mających często problemy z poruszaniem się, a ponadto są dostosowane do transportu oddziałowych łóżek szpitalnych, wózków inwalidzkich i innych sprzętów umożliwiających funkcjonowanie danej placówki.
Jeszcze do niedawna, aby dźwig został zainstalowany w budynku szpitalnym, jego producent musiał posiadać dedykowane uprawnienia poświadczone stosownym certyfikatem. Kwestię przepisów regulowały odrębne wytyczne i akty normatywne, takie jak DT-DE-91/WP-1 – „Dźwigi osobowe i szpitalne” (Warunki techniczne dozoru technicznego) oraz PN-91/M-45361 – „Dźwigi szpitalne elektryczne” (Polska Norma). Dotkliwy brak regulacji prawnych w tym obszarze może skutkować instalacją urządzeń, które nie spełniają obecnie przyjętych norm.
Oferowane przez naszą firmę dźwigi szpitalne należą do najnowocześniejszych rozwiązań na rynku europejskim. Ponadto, lata styczności z wyzwaniami logistycznymi i technicznymi podczas pracy z dźwigami, umożliwiły doskonałe poznanie specyfiki tego rynku w warunkach polskich. Montaż windy w szpitalu poprzedzony jest dokładną analizą potrzeb placówki oraz wizją lokalną. W oparciu o zebrane informacje oraz szczegółowe dane techniczne, nasz zespół projektowy przedstawia rozwiązania dedykowane indywidualnym oczekiwaniom klienta. Kolejny etap stanowi produkcja dźwigów szpitalnych, a następnie dostarczenie i montaż urządzeń w miejscu docelowym. Ostatnią częścią współpracy z klientem jest badanie poprawnego działania zamontowanej instalacji.
Dźwigi szpitalne EkoWinda [MED] w Szpitalu Dziecięcym im. prof. dr. med. Jana Bogdanowicza w Warszawie
DŹWIGI SZPITALNE – zalecenia ogólne
Wielkość kabiny / udźwig
Budynek szpitala posiadający więcej niż jedną kondygnację powinien być wyposażony w dźwigi, umożliwiające transport chorych na wózkach oraz łóżkach szpitalnych, o liczbie zależnej od liczby pacjentów i liczby kondygnacji. Firmy dźwigowe wyspecjalizowane w produkcji dźwigów szpitalnych zwracają szczególną uwagę na maksymalne wykorzystanie przestrzeni w szybie dźwigowym. Udźwig tego typu urządzeń jest zwykle większy, niż w przypadku wind stosowanych w blokach mieszkalnych, dzięki czemu mogą one pomieścić nawet 33 osoby.
W celu optymalnego przystosowania dźwigów do potrzeb oddziałów szpitalnych, określone zostały minimalne wartości takich parametrów, jak wielkość kabiny, wymiar drzwi oraz udźwig (przedstawione w tabeli poniżej).
CEL | WYMIARY KABINY | WYMIARY DRZWI | UDŹWIG |
---|---|---|---|
Przystosowanie do transportu niepełnosprawnych | 110×140 cm* | 90×200 cm* | 630 kg* |
Przystosowanie do transportu wózka inwalidzkiego z osobą towarzyszącą | 110×155 cm* | 90×200 cm* | 675 kg* |
Przystosowanie do transportu noszy ratowniczych | 110×200 cm* | 90×200 cm* | 1000 kg* |
Przystosowanie do transportu oddziałowych łóżek szpitalnych | 140×240 cm* | 110×200 cm* | 1600 kg* |
Przystosowanie do transportu łóżek szpitalnych z aparaturą medyczną | 150×270 cm* | 130×200 cm* | 2000 kg* |
* Parametry minimalne
Wytrzymałość konstrukcji dźwigu
W dużych placówkach medycznych z dźwigów korzysta się niemal bez przerwy przez całą dobę. Personel medyczny transportuje pacjentów na łóżkach szpitalnych, których waga często przekracza nawet 100 kg pomiędzy blokiem operacyjnym, a poszczególnymi oddziałami szpitala, rozlokowanymi na różnych kondygnacjach. W związku z tym, przewóz chorych na terenie szpitala niesie za sobą duże ryzyko dewastacji dźwigu, spowodowanych obiciem, zgnieceniem czy zadarciem ścian wewnętrznych kabiny.
W dźwigach przeznaczonych do przewozu sprzętów szpitalnych, a także masywnych wózków transportowych z zaopatrzeniem, rekomenduje się zastosowanie wzmocnionej konstrukcji dźwigu. W tym przypadku dobrym rozwiązaniem są kabiny dźwigowe konstrukcji panelowej, ponieważ w razie uszkodzenia poszczególnego odcinka, będzie istniała możliwość wymiany pojedynczego panelu, zamiast całego modułu.
Dodatkowo, zaleca się wykorzystanie wzmocnionych progów wejściowych do kabiny, które w windach szpitalnych są wyjątkowo narażone na obciążenia pochodzące od przewożonych ładunków gabarytowych. Progi przed drzwiami do windy powinny być dodatkowo przystosowane do najazdu kółek o różnej średnicy, ułatwiając swobodny przejazd.
Konstrukcja dźwigów w szpitalach lub domach opieki społecznej powinna zapewnić maksymalną adaptację otworów drzwiowych, przez które będzie umożliwiony swobodny wjazd szerokich wózków i łóżek szpitalnych, a także gabarytowych ładunków z zaopatrzeniem.
Dźwig szpitalny EkoWinda [MED] w Szpitalu Specjalistycznym im. Świętej Rodziny w Warszawie
Ryzyko dewastacji
Elementem dźwigu szczególnie narażonym na częsty kontakt z czynnikami uszkadzającymi są przede wszystkim panele drzwi, które w razie całkowitej dewastacji uniemożliwiają bezpieczną pracę dźwigu i przewóz pacjentów. Zatrzymanie dźwigu z powodu awarii stanowi poważne utrudnienie w wewnątrzszpitalnej komunikacji pionowej, co może znacząco odbić się na jakości usług medycznych świadczonych na terenie danej placówki.
W związku z występowaniem dużego ryzyka dewastacji drzwi dźwigu, na skutek ich niewłaściwej eksploatacji w warunkach szpitalnych, sugeruje się wyposażenie urządzenia w panele drzwiowe budowy warstwowej. Działanie to ma na celu zapewnić szybką i skuteczną wymianę pojedynczego elementu w razie jego uszkodzenia. W dźwigach szpitalnych zaleca się zastosowanie drzwi automatycznych wielopanelowych z ościeżnicą wewnątrz szybową.
Dodatkowym elementem zabezpieczającym przed obiciem lub zarysowaniem są ochronne narożniki na glifach.
Sufit nie powinien mieć żadnych odstających elementów. Ponadto nie zaleca się instalacji sufitów podwieszanych ze względu na ich niepraktyczność i duże ryzyko ich uszkodzenia podczas eksploatacji.
Dodatkowe elementy wzmacniające
Materiał, z którego zbudowane jest wnętrze kabiny powinien cechować się podwyższoną wytrzymałością, jak blacha ze stali nierdzewnej o grubości ponadstandardowej. Dźwig można także wyposażyć w specjalne odboje zabezpieczające, ułożone poprzecznie na ścianach bocznych kabiny na wysokości najbardziej narażonej na stłuczenia. Odboje poza funkcją zabezpieczającą, stanowią dodatkowy element dekoracyjny.
Wyposażenie dźwigu
Zgodnie z współcześnie obowiązującymi normami lustro, w które wyposażony jest dźwig powinno być wykonane ze szkła bezpiecznego. Tworzywo to cechuje zwiększona wytrzymałość, a w razie dewastacji nie stwarza zagrożenia dla użytkowników oraz pozwala ograniczyć szkody wynikające z ewentualnych odkształceń, uderzeń czy pożaru. Ze względów praktycznych (zagrożenie uderzeniem przez przewożone ładunki gabarytowe) w windach szpitalnych zaleca się instalację lustra na przestrzeni między 1/2, a 1/3 górnej części ściany przedniej (ponad barierkami).
W wyjątkowych przypadkach alternatywą dla lustra wykonanego ze szkła bezpiecznego może być płyta polerowanej stali nierdzewnej typu „mirror” pełniąca funkcję lustra.
DŹWIGI SZPITALNE – rozwiązania dedykowane
Dostępność dla użytkowników
Stawiając sobie za cel zwiększenie dostępności dźwigów osobom starszym, cierpiącym na klaustrofobię oraz niepełnosprawnych, oferujemy rozwiązania, których celem jest dostosowanie dźwigów do indywidualnych potrzeb użytkowników. W ofercie naszej firmy znajdują się zarówno dźwigi osobowe oraz dźwigi osobowo-towarowe, spełniające współcześnie obowiązujące normy PN-EN 81-20/50, dźwigi anty-klaustrofobiczne, a także dźwigi odporne na wandalizm wyprodukowane według wytycznych normy PN-EN 81-71. Znajomość dedykowanych rozwiązań oraz dysponowanie odpowiednimi środkami do ich realizacji zwiększa różnorodność oferowanych technologi.
Windy szpitalne powinny zapewniać należyty komfort zarówno pacjentom, jak i pracownikom danego ośrodka opieki medycznej. Z tego względu ważne jest, aby wszystkie elementy sygnalizacyjne i inne zastosowane oznaczenia były widoczne oraz wyraźne. Co więcej, zastosowane wyświetlacze LCD/TFT oraz kaseta wezwań na każdym przystanku powinny wyświetlać komunikaty w kodzie kolorystycznym stosującym barwy rozpoznawalne przez osoby cierpiące na deuteranopię (daltonizm). Przyciski powinny być również oznaczone alfabetem Braille’a. Dźwigi EkoWinda [MED] posiadają ponadto instrukcję postępowania w razie awarii dźwigu, umożliwiającą odczytanie tekstu osobom niewidomych.
W celu dostosowania dźwigów do potrzeb osób starszych oraz niewidomych, istnieje możliwość instalacji programowalnego syntetyzatora mowy, informującego o numerze pietra, na którym znajduje się winda. Należy także dostosować wysokość poręczy oraz kasety wezwań, aby z dźwigów mogły korzystać osoby niepełnosprawne oraz poruszające się na wózkach inwalidzkich.
Funkcja jazdy szpitalnej
Dźwigi szpitalne produkcji WINDA-WARSZAWA są wyposażone w urządzenia przystosowane do „jazdy szpitalnej”. Oznacza to, że w razie nagłych sytuacji, wymagających szybkiej interwencji medycznej, pierwszeństwo dostępu do dźwigu mają tylko osoby upoważnione (np. personel medyczny) posiadające specjalny kod dostępu – czytnik kart magnetycznych, blokada numeryczna lub stacyjka kluczykowa. Po przyłożeniu specjalnej karty przez pracownika szpitala bądź przychodni, inne wezwania zostają automatycznie anulowane, a dźwig przywoływany zostaje bezpośrednio na konkretny przystanek i umożliwia szybki transport pacjenta.
Funkcja tzw. jazdy szpitalnej jest szczególnie zalecana w obiektach, w których dostęp do dźwigów ma szerokie grono użytkowników, tj. pacjenci, personel medyczny oraz osoby z zewnątrz (odwiedzający). Należy również pamiętać, że przywilej szybkiej jazdy „na wezwanie” powinien być stosowany jedynie w uzasadnionych okolicznościach i tylko przez osoby upoważnione.
Dodatkowym atutem tej funkcji jest kompatybilność ze wszystkimi czytnikami kontroli dostępu np. ROGER, UNICARD itp.
Dostosowanie do wymogów przeciwpożarowych
Dźwigi szpitalne, które produkujemy cechuje:
- kompatybilność ze centralami wszystkich systemów bezpieczeństwa obiektowego DSO/SAP oraz scenariuszami pożarowymi zgodnie z PN EN 81-73,
- drzwi ognioodporne EI30/60,
- dostosowania dla ekip ratowniczych zgodnie z normą PN EN 81-72.
BHP i Sanepid
Stal nierdzewna zapewnia możliwie najlepsze warunki utrzymania czystości dźwigu. Aby zapobiegać korozji, elementy tj. ściany, panel dyspozycji oraz poręcze należy pielęgnować przy użyciu środków do tego przeznaczonych. W dźwigach szpitalnych swoje zastosowanie znajduje także wykładzina antypoślizgowa pokryta środkiem bakteriobójczym.
Natężenie oświetlenia wewnątrz kabiny powinno być odpowiednio duże, aby zapewnić nienaganną widoczność w razie konieczności podjęcia czynności reanimacyjnych w dźwigu. Warto jednak mieć na uwadze komfort użytkowania dźwigu przez osoby w różnych stanach chorobowych, po operacjach, które wykazują wzmożoną wrażliwość na światło. Dlatego też oświetlenie nie powinno być zbyt ostre, ani rażące. Optymalne natężenie oświetlenia w windzie szpitalnej mieści się w zakresie 150-200 lx i ma barwę najbardziej zbliżoną do światła naturalnego, dzięki czemu nie wywołuje zmęczenia oczu.
Bardzo ważna jest także wydajna wentylacja mechaniczna oraz grawitacyjna (góra i dół), która zapewnia ciągły przepływ powietrza w obrębie całej kabiny i zapobiega duszności oraz omdleniom w trakcie jazdy dźwigiem.
Indywidualne dostosowania oddziałowe
W zależności od specyfiki oddziału istnieje możliwość instalacji gniazda elektrycznego 230V w kabinie dźwigowej, które w razie awarii dźwigu, umożliwia uruchomienie zestawu do reanimacji i podjęcie nagłych czynności ratowania życia człowieka.
Nowoczesne dźwigi przystosowane do warunków szpitalnych posiadają system łączności wewnętrznej pomiędzy unifonami zamontowanymi w danym obiekcie (interkom), który w razie potrzeby umożliwia kontakt z Dyżurką oddziałową w przypadku utknięcia kabiny z pasażerami między przystankami.
Specjalnym elementem wyposażenia dźwigu jest rozkładane krzesełko, służące osobom mającym problem z poruszaniem się oraz osobom starszym do odpoczynku podczas przejazdu windą. Składane siedzisko powinno utrzymać obciążenie minimum 100 kg.
Dodatkowo, winda szpitalna możne posiadać funkcję tzw. jazdy ekspresowej uruchamianej w razie nagłych wypadków tylko przez osoby do tego upoważnione na podstawie kompatybilnych kodów dostępu. Dźwigi EkoWinda [MED] są wyposażone w specjalistyczne urządzenia do regulacji prędkości, które umożliwiają aktywację trybu „jazda ekspresowa/szpitalna”.
Optymalnym rozwiązaniem dla dźwigów szpitalnych jest dobór parametrów z zapasem mocy i wytrzymałości, przyczyniający się do wydłużenia żywotność dźwigu nawet o kilkanaście lat. Cechą, która charakteryzuje dźwigi EkoWinda [MED] jest również niskie zużycie energii czynnej oraz biernej, realizowane dzięki racjonalnym funkcjom oraz dobieranym podzespołom.
Ponadto, w kabinie dźwigu może zostać zainstalowany monitoring, a także detektor pożaru (czujka pożarowa).
W naszej ofercie znajdują się także dźwigi o zwrocie energii do sieci elektrycznej. Oznacza to, że prąd generowany przez napęd windy odsyłany jest do sieci i wykorzystywany na bieżące potrzeby budynku. W porównaniu do innych firm nasz system zwraca energię do sieci elektrycznej budynku, a nie do akumulatorów wykorzystywanych tylko w przypadku awarii zasilania. Odnotowywane korzyści są tym większe, im większy udźwig, wysokość podnoszenia oraz prędkość windy. Z tego też względu należy rozważyć opłacalność zastosowania systemów odzysku energii w przypadku niektórych budynków (np. budynki mieszkalne o małym natężeniu ruchu).
DŹWIG SZPITALNY – przykładowa specyfikacja techniczna do PFU
L.P. | PODZESPÓŁ | PARAMETR TECHNICZNY |
---|---|---|
1 | Rodzaj dźwigu: | osobowo-towarowy, elektryczny z maszynownią górną, przystosowany do transportu łóżek szpitalnych |
2 | Udźwig: | minimum 1600 kg/21 osób |
3 | Prędkość: | 1 m/s |
4 | Przystanki/dojścia: | istniejące: 8/8 |
5 | Kabina: | bez przelotu – wykonanie wzmocnione o podwyższonej odporności na uszkodzenia, zawierająca wydajną wentylację grawitacyjną górną i dolną zabezpieczoną cokołami oraz mechaniczną uruchamianą z przycisku |
– ściany | panelowe grubości min. 1,5 mm ze stali nierdzewnej fakturowanej, lustro ze szkła bezpiecznego umieszczone na połowie powierzchni tylnej ściany zabezpieczone poręczą umieszczoną na wysokości zgodnej z wymogami dla niepełnosprawnych. | |
– wymiary wewnętrzne | 1400 x 2400 x h=2100 mm | |
– panel dyspozycji |
pionowy ze stali nierdzewnej fakturowanej z piętrowskazywaczem, usytuowany na ścianie bocznej na całej wysokości, wyposażony w okrągłe lub kwadratowe przyciski podświetlane na obwodzie z oznaczeniami Braill’e, w wykonaniu antywandalowym
Panel dyspozycji należy wyposażyć w skróconą instrukcję postępowania w przypadku awarii możliwą do łatwego odczytania przez osoby słabowidzące oraz niewidome (wypukłe znakowanie Braill’a) |
|
– podłoga | z wykładziny trudnościeralnej, antypoślizgowa, nie palna, łatwa w utrzymaniu czystości, odcień szarości (kolor do uzgodnienia z pośród min. 5 próbek) | |
– sufit / oświetlenie | na całej powierzchni kabiny pełny wykonany ze stali nierdzewnej punktowo oświetlany przez energooszczędne diody (barwa ciepła) umieszczone w 2 punktach (min. 150 lx w narożach podłogi) pełniące rolę również oświetlenia awaryjnego działającego min. 2h podczas zaniku napięcia, zabezpieczone taflą szkła bezpiecznego – dostęp do oświetlenia możliwy tylko z zewnątrz. Nie dopuszcza się sufitów podwieszanych ze względu na zwiększone ryzyko ataków wandalizmu. | |
6 | Drzwi przystankowe | Wzmocnione budowy warstwowej, automatyczne teleskopowe 2-panelowe wykańczane stalą nierdzewną szlifowaną o rozmiarze 1100 x 2000 mm, z dodatkowymi progami ze stali nierdzewnej LEN przed drzwiami. Jeden z dwóch paneli drzwiowych w każdych drzwiach należy doposażyć w fabryczny świetlik o wymiarach 10 x 60 cm ułatwiający przejazd osobom starszym i chorym na klaustrofobię (w przypadku braku wymogu odporności ogniowej).Progi drzwiowe wzmocnione z możliwością najazdu łózek szpitalnych |
7 | Drzwi kabinowe | automatyczne teleskopowe 2- panelowe wykańczane stalą nierdzewną fakturowaną o rozmiarze 1100 x 2000 mm posiadające funkcję zmniejszonego poboru energii w przypadku bezruchu, napęd regulowany falownikowo, zabezpieczanie wejścia kurtyną świetlną. Jeden z dwóch paneli drzwiowych należy doposażyć w fabryczny świetlik o wymiarach 10 x 60 cm ułatwiający przejazd osobom starszym i chorym na klaustrofobię. |
8 | Zespół napędowy | energooszczędny min. 20-polowy (wysoki stopień regulacji) – bezreduktorowy o wysokiej sprawności o mocy 14 kW (+/- 5%), regulowany falownikiem, linowy w układzie 2:1, przeznaczony do pracy ciężkiej (min. 180 włączeń na godzinę). |
9 | Kasety wezwań | na każdym przystanku wykonane z blachy nierdzewnej wyposażone w strzałki kierunku jazdy – podtynkowe, pokrywy ze stali nierdzewnej LEN, wykonanie antywandalowe (przyciski antywandalowe, znakowania kierunku ruchu kabiny odporne na podpaleni) z dodatkową wbudowaną tabliczką z wykazem oddziałów poszczególnych piętrach. Dodatkowo wykowany w kasetę czytnik kart zbliżeniowych uruchamiający jazdę szpitalną na każdej kondygnacji. |
10 | Wyświetlacz piętrowy | Elektroniczny na każdym przystanku w kasecie wykonanej ze stali nierdzewnej umieszonej ponad drzwiami |
11 | Aparatura sterowa | mikroprocesorowa dostosowana do podłączenia dźwigu w późniejszym czasie do systemu p.poż., z możliwością zapamiętywania wykrytych przez sterownik ostatnich kilkuset błędów pomagających w analizie usterek – aparatura bez funkcji kodowania oraz innych np. mechanicznych zabezpieczeń. Sterownik wyposażony polskie menu bez możliwości jego późniejszego zakodowania lub zabezpieczenia przed serwisem firm niezależnych. Wyposażony w funkcje:
a. jazda pożarowa – uruchamiana w przypadku wykrycia pożaru przez system p.poż zainstalowany na obiekcie w późniejszym czasie przez Zamawiającego b. zbiorczość góra – dół – przewiduje się na obiekcie ruch w obu kierunkach d. automatycznego powiadamiania o awarii ekipy ratownicze za pomocą sieci GSM e. system zmniejszonego poboru energii na postoju Stand-By przez napęd drzwi, oświetlenie, wyświetlacze i część aparatury sterowej. f. syntezator mowy g, jazda szpitalna – uruchamiana za pomocą karty zbliżeniowej (scenariusz działania: anulowanie aktualnych dyspozycji, przyjazd na kondygnację priorytetową, przejazd na wybraną kondygnację, samoczynny powrót do normalnej pracy) |
12 | Osprzęt |
|
Pobierz specyfikację techniczną |