Przejdź do treści
Strefa
Klienta
Telefon
22 643-74-75

Dźwigi odporne na wandalizm - zalecenia ogólne

Dokumentem zawierającym wytyczne dla projektanta budynku, nabywcy itd. oraz wymagania dotyczące projektu w celu ochrony przed ryzykiem wandalizmu jest: norma PN-EN 81-71 Przepisy bezpieczeństwa dotyczące budowy i instalowania dźwigów. Szczególne zastosowania dźwigów osobowych i towarowych. Część 71: Dźwigi odporne na wandalizm. Norma ta nie nakłada żadnych obowiązków, jednak wytyczne mogą stanowić pewne wskazówki do określenia swoich wymagań względem instalowanych wind.

Typowe przedmioty używane przez wandali: 
długopis, linka/sznurek/drut, klucze, laska, guma do żucia, papieros, masa ludzkiego ciała (75 kg), zapalniczka, scyzoryk, wkrętak, zakrętka butelki, cęgi boczne

  Zagrożenia: 
  zgniecenie, ścinanie, cięcie, pochwycenie, zagrożenie uderzeniem, elektryczne, zagrożenie termiczne, zachowanie się człowieka, poślizgnięcie, potknięcie i upadek

       

WYTRZYMAŁOŚĆ PORĘCZY    -    MOCOWANIE LUSTRA   -   RODZAJ SZKŁA   -   BRAK SZCZELIN PRZY OBRZEŻACH PRZYCISKÓW 

Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa     Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa    Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa

   SYSTEM MONITORINGU     -    RODZAJ DRZWI     -   BUDOWA MODUŁOWA    -    ALARM DŹWIĘKOWY   -    ODPORNOŚĆ OGNIOWA

Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa    Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa    Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa

WYKŁADZINA ANTYPOŚLIZGOWA       -        ODPORNOŚĆ NA KOROZJĘ     -    ZAMOCOWANIE OSPRZĘTU OŚWIETLENIOWEGO   

 

  • Zalecenia ogólne

Coraz powszechniejszy staje się nadzór sprawowany przez ochronę budynku za pomocą kamer. Ponieważ do ataków wandalizmu najczęściej dochodzi w samej kabinie windy oraz na poziomie parteru, zalecamy instalację monitoringu właśnie w tych miejscach.  Wysoka intensywność oświetlenia w kabinie zniechęca wandali i zwiększa ich rozpoznawalność do celów identyfikacji.  W kabinach produkcji Winda-Warszawa cały osprzęt oświetleniowy licuje się z otaczającą powierzchnią płaskiego sufitu (bez widocznych dla użytkowników zamocowań), w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp osobom nieupoważnionym i zminimalizować ryzyko dewastacji oświetlenia.

Pudło kabiny powinno być odporne na przecięcie (duże znaczenie odgrywa grubość oraz jakość stali nierdzewnej o fakturze nie podatnej na zarysowania), a ściany wykonywane w technologii panelowej umożliwiając stosunkowo łatwą wymianę pojedynczego segmentu (zamiast całej ściany) w przypadku jego uszkodzenia. Aby dźwig uzyskał miano odpornego na wandalizm musi przejść tzw. próbę uderzenia, a każda poręcz powinna przenieść siłę 2 500 N.

Dźwig osbowy Winda Warszawa stal nierdzewna - projekt | Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa
Budowy modułowe umożliwiają wymianę
 pojedynczego elementu w razie jego uszkodzenia

Solidna konstrukcja kabiny dźwigu oraz wytrzymałe drzwi i zamki bezpieczeństwa to postawa. Zautomatyzowany mechanizm drzwi niweluje ryzyko szkód spowodowanych wprowadzeniem przedmiotów w szczeliny między kabiną, a szybem dźwigowym oraz zapobiega dewastacjom wystających elementów (tłuczenie, wyrywanie, kopanie, odgniecenie, zarysowanie). W wykonaniu anty-wandalowym najlepiej sprawdzą się zatem automatyczne drzwi przystankowe oraz kabinowe, rozsuwane poziomo, z napędem mechanicznym.

W kwestii wyposażenia dźwigu lustro wewnętrzne może skutecznie odwracać uwagę i tym samym eliminować potencjalne szkody o charakterze chuligańskim. Dodatkowym wzmocnieniem jest zastosowanie szkła bezpiecznego, które cechuje zwiększona wytrzymałość, a w razie dewastacji nie stwarza ono zagrożenia dla użytkowników oraz pozwala ograniczyć szkody wynikające z ewentualnych odkształceń, uderzeń czy pożaru. Tworzywa bezwzględnie odradzane to: szkło akrylowe, materiały plastykowane oraz chromowane plastiki.

Stosowane przez nas przyciski posiadają Certyfikat anty-wandalowości. Oznacza to między innymi, że szczelina między obrzeżem przycisku, a przyciskiem jest ograniczona do minimum, tak by uniknąć ich zablokowania poprzez wprowadzenie dowolnego przedmiotu, a przyciski sterownicze oraz wskaźniki są odporne na przebicie dowolnym przedmiotem.

"Dźwig pancerny" powinien być również wyposażony w solidnie przymocowaną tabliczkę znamionową oraz instrukcję obsługi urządzenia wraz ze wskazówkami postępowania w razie awarii (kontakt z firmą serwisującą) wykonane z cienkiej blaszki licującej się z powierzchnią ściany. Warto pamiętać, że trwałość tabliczek informacyjnych zależy także od ścieralności napisów, a najmniejszą odporność na wandalizm mają etykiety naklejane.

Aby uniknąć frustracji użytkowników z powodu przedłużającego się czasu oczekiwania na przyjazd dźwigu, zaleca się, aby czas oczekiwania przez użytkowników i czas spędzony w kabinie podczas jazdy był możliwie jak najkrótszy. Sugerowany czas oczekiwania dla dźwigów jeżdżących w grupie to mniej niż 45 s.

Dodatkowo, w kabinie można zainstalować kurtynę świetlną wraz z urządzeniem, które skraca czas zwłoki zamykania drzwi za pomocą sygnalizacji dźwiękowej. Dźwig można również wyposażyć w funkcję pomijania wezwań przy zajętości kabiny, po to, aby uniknąć zatrzymywania się na przystankach pełnej lub prawie pełnej kabiny.

Rekomendowany rodzaj pokrycia podłogowego to wykładzina winylowa z dodatkiem korundu. Wykładzina stosowana w naszych dźwigach jest anty-poślizgowa, aby zminimalizować ryzyko poślizgnięcia lub upadku osób. Szczególną ostrożność należy zachować, gdy jest ona wilgotna. Nasze podłogi posiadają także Certyfikat Niepalności.

Praktycznym rozwiązaniem jest zamontowanie czujnika wykrywającego dym papierosowy w kabinie, który zasygnalizuje dźwiękowo złamanie podstawowej zasady bezpieczeństwa jazdy windą. Właściciel dźwigu powinien mieć także świadomość konieczności usuwania materiałów palnych z okolic przystanków i dróg dojścia. W związku z tym zaleca się rozważenie instalacji systemów wykrywania pożaru, zwłaszcza w pobliżu maszynowni, które zwykle są zlokalizowane w odległych obszarach budynku.  

 

  • Wskazówki dla właściciela

Przy wyborze dźwigu, który będzie instalowany, należy rozważyć następujące kwestie:

  1. czy dany rodzaj budynku w powszechnej opinii postrzegany jest jako obiekt wandalizmu (stadiony sportowe, stacje kolejowe, szpitale, bloki mieszkalne itp.);
  2. czy dany budynek jest zlokalizowany na obszarze narażonym na wandalizm (niektóre dzielnice dużych miast, osiedla budownictwa socjalnego itd.);
  3. czy obiekt będzie monitorowany lub/i nadzorowany przez ochronę;
  4. czy istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że dany dźwig będzie narażony na uszkodzenia (np. czy z urządzenia będą korzystać osoby przewożące towary, meble, wózki inwalidzkie, dziecięce, sklepowe itp.);
  5. jaki jest spodziewany rodzaj oraz krąg użytkowników danego dźwigu (ogół użytkowników/ograniczona liczba użytkowników z dostępem do urządzenia).

 

Wandalizm to powszechne w Polsce zjawisko społeczne, wynikające z frustracji lub innych wzorców zachowania. Skutki dewastacji można spotkać na co dzień w otaczającej nas przestrzeni publicznej. Prawdopodobieństwo tego zjawiska jest większe w przypadku niektórych rodzajów użytkowników, o czym należy pamiętać planując inwestycje. Badania wykazały, że zakres wandalizmu, jakiemu podlega dany dźwig jest ściśle powiązany ze stopniem obserwacji jego użytkowników. Natomiast poziom obserwacji, jakiemu podlegają potencjalni wandale, zależy od konstrukcji budynku, jego lokalizacji, ale także od zainstalowanych środków kontroli dostępu do dźwigu, jak ochrona stacjonarna, systemy alarmowe, monitoring wewnętrzny. Niestety większość dzielnic dużych miast można zakwalifikować do ostatniej grupy użytkowników (potencjalni wandale), o czym warto pamiętać przy eksploatowaniu i modernizowaniu dźwigów.

 

Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa

 

   Obserwowany ograniczony krąg użytkowników

   Przykład. Dźwig przeszklony panoramiczny w kompleksie
   biurowym ze stanowiskiem recepcyjnym pozwalającym na
   obserwację, osób, które mogą wejść do budynku (np. stali
   pracownicy).

   Kategoria 0 - dźwig spełniający podstawowe wymagania
   normy EN 81-1 lub EN 81-2

 

 

Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa

  

   Nieobserwowany ograniczony krąg użytkowników

   Przykład. Dźwig w budynku ze stanowiskiem recepcyjnym
   pozwalającym na obserwację osób, które mogą wejść do 
   budynku, przy czym ruch użytkowników wewnątrz dźwigu
   nie jest nadzorowany.

   Kategoria 0 - dźwig spełniający podstawowe wymagania
   normy EN 81-1 lub EN 81-2

 

 

Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa

 

   Obserwowany szeroki ogół użytkowników

   Przykład. Dźwigu z zainstalowanym monitoringiem  
   wewnętrznym nadzorowanym przez ochronę lub dźwig o
   przeszklonej konstrukcji (np. w centrum handlowym).

   Kategoria 0 - dźwig spełniający podstawowe wymagania
   normy EN 81-1 lub EN 81-2 *



   *odpowiedni w większości przypadków

 

Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa

  

   Nieobserwowany szeroki ogół użytkowników

   Przykład. Dźwig w pełni obudowany w centrum handlowym.

   Kategoria 1 - dźwig spełniający podstawowe wymagania
   normy EN 81-1 lub EN 81-2
oraz wymagania dodatkowe w celu
   ochrony instalacji dźwigowej przed umiarkowanymi
   aktami wandalizmu.

 


 

Dźwigi odporne na wandalizm | Poradnik Winda-Warszawa

  

   Potencjalni wandale

   Przykład. Dźwig osobowy obsługujący budynek na osiedlu
   budownictwa socjalnego lub dźwig szpitalnego oddziału
   pomocy doraźnej i inne podobne środowiska.

   Kategoria 2 - dźwig spełniający podstawowe wymagania
   normy EN 81-1 lub EN 81-2
oraz wymagania dodatkowe w celu   
   ochrony instalacji dźwigowej przed poważnymi aktami wandalizmu.

 

 



<<< Poprzedni wpis                                                                                                                  Następny wpis >>>

Jak optycznie powiększyć kabinę windy? Poradnik Winda Warszawa

Metody zarządzania eksploatacją wielu dźwigów - Poradnik Winda Warszawa

Złóż zapytanie